Why faith matters!

John 5:29-38

성도는 믿음의 사람들 입니다.

성도는 또한 행동의 사람들입니다.

우리 모두가 잘 알고 있는대로 예수그리스도를 믿는 믿음은 우리의 구원에 대한 가장 중요한 것입니다. 하지만 또 우리는 성도 로써 또 인간으로써 선한일을 행하는것도 매우 중요한 것임을 잘 알고 있습니다. 그리고 가끔은 믿음과 행위중에 무엇이 더 중요한가 논쟁을 하기도 합니다.

오늘의 본문에서 우리 주님께서는 선행이 중요한것을 역설 하십니다, 선한일을 행하지 않은 어떤 사람도 생명의 부활에 들어갈 수 없다는 말씀을 하시는 것입니다. 주님께서는 이렇게 말씀 하셨습니다 “선한 일을 행한 자는 생명의 부활로, 악한 일을 행한 자는 심판의 부활로 나오리라.” 이 말씀은 주님께서 말씀하시길 선한일을 행하는 것이 구원받는 가장 중요한 일이라고 말씀 하시는 것처럼 보이는 것입니다.

그리고 우리는 즉각 만약 누구라도 진정한 믿음을 가지고 있다면 선한 삶을 살고 선한일을 하고 이 일들을 통해 그가 구원 받을것이라 생각 할 수 있습니다. 그런데, 또 우리는 로마서에 적힌대로 이런 선한일로는 우리가 구원 받기에 충분하지 않다는 것을 잘 알고 있습니다.

그래서 가끔 우리는 믿음으로만 구원받는것이 무엇을 말씀하시는 것인지 혼돈이 오는것도 사실입니다. 가끔 어떤 사람은 믿기만 한다면 선한일을 하지 않고도 구원을 받을 수 있다는 것을 이야기 한다고 생각하기도 하고 구원을 받기위해서는 선한일을 행하는 것은 중요하지 않다고 생각하기도 합니다. 그리고 최악의 경우에는 이 말씀을 우리가 죄를 지었거나 죄를 짓고 있거나 죄를 짓는 중에 있을 때 전혀 걱정할 필요가 없다고 자기 멋대로 믿는데 논리를 강하게 해주는 용도로 쓰기도 합니다.

하지만 이것은 믿음에 대한 교리 즉 믿음으로만 구원받는다는 교리를 크게 오해하는 일입니다.

믿음과 행위, 일과 믿음! 무엇이 과연 믿음이고 우리가 이에 대해 알아야 할 것은 무엇입니까? 과연 진정으로 믿음에 대해 믿음의 행위에 대해 우리는 무엇을 알아야 하는 것입니까?

첫 번째로는 믿음과 믿음의 행동은 실제적으로는 구분하기가 매우 어렵다는 사실을 인정 하는 것입니다. 우리가 믿음이 있다면 우리는 믿음의 행동을 하게 되고 믿음을 따라 살게 되기 때문입니다. 우리는 선한일을 하고 싶어지게 되고 우리가 익숙해 하던 악한 행위 들로부터 멀어지게 된다는 것입니다.

우리가 주님을 사랑한다고 고백 하면서 우리의 이웃을 미워 할 수 가 있습니까? 아니요 그럴 수 없습니다. 우리가 주님을 사랑한다고 하면서 우리의 이웃으로부터 훔칠 수 있습니까? 아니요 그럴 수 없습니다. 주님을 사랑한다고 고백 하면서 가족에게 고함을 칠 수 있습니까? 아니요 그럴 수 없습니다.

만약 우리가 주님을 사랑한다고 고백하고 또 주님이 나의 왕 되심을 고백 한다면 우리는 주님께서 우리안에 보고 싶어하시는 그런 삶을 살기 시작하게 될 것입니다. 선한 삶을 살기 시작한다는 것입니다. 그렇다면 우리는 예수님을 믿는 사람을 알아 볼 수 있을 까요? 가능 합니다. 그들의 비뀐 삶을 본다면 우리는 누가 예수님을 믿는 사람이 되었는지 알 수 있습니다. 누구도 주님을 진심으로 영접하고 삶이 자뀌지 않을 수 없기 때분입니다 그러니까 우리의 믿음과 우리의 행위는 서로 얽혀 있다는 것을 알 수 있습니다.

이것은 마치 우리가 걸을 때 걷는다는 생각과 걷고있는 행위를 서로 떼어 구분하지 못하는 것과 같습니다. 우리가 걸을 때 누구도 이번엔 오른발 이번엔 왼발, 오른발 왼발 하면서 걷지 않고 그냥 걷는것과 같이 우리는 걷는다는 생각을 우리가 걷고 있는 행위에서 떼어내서 생각 할 수 없는 것입니다. 그것과 같이 우리는 믿음의 행위에서 믿음을 떼어내서 생각 할 수 없다는 것입니다.

믿음을 가지게 되면 우리는 믿음을 따라서 살게 됩니다. 우리가 믿음의 행동 즉 선한 일들을 하게 된다는 것입니다. 그리고 이 때 우리가 선한일을 하게되는 것을 우리의 믿음과 분리해서 생각 할 수 없다는 것입니다. 주님을 진짜로 만나서 담배를 끊게 되거나, 중독에서 벗어 나거나 또 성격이 바뀌는 일은 결국 자신의 행위로 드러나게 되는 것이지만 이런 일들을 믿음과 따로 구별해서 생각 할 수는 없는 것처럼 말입니다.

그러니까 우리 주님께서 “선한 일을 행한 자는 생명의 부활로, 악한 일을 행한 자는 심판의 부활로 나오리라”라고 말씀 하신것이 전혀 이상할 것이 없는 일이라는 것입니다. 우리의 믿음은 우리의 믿음의 행동으로 나타나게 되는 것이고 이 믿음의 행동이 바로 선한 일이니까 말입니다. 그래서 야고보 사도는 “이와 같이 행함이 없는 믿음은 그 자체가 죽은 것이라.” 라고 말씀하시는 것입니다.

이제 우리는 확실하게 왜 행위가 중요한지 알게 되었습니다. 그렇지 않습니까? 그런데 그렇게 행위가 중요하다면 왜 성경은 믿음이 더 중요하다고 가르치시고 있나 아직도 묻는 분들이 있을 것 같습니다. 분명히 성경은 오직 믿음으로만 구원 받는다고 말씀 하시기 때문입니다.

믿음이냐 행위냐 하는 이야기는 마치 영원히 끝나지 않는 돌고 도는 이야기 같지만 그래서 오늘 우리 주님께서 오늘의 본문에서 이 이야기를 하신것 같습니다. 주님께서 말씀 하실 때 시작에서 우리 주님께서 행위로 구원을 받을 것 처럼 말씀 하셨지만 끝에는 믿음으로 마무리를 하시는 것을 보시기 바랍니다. 주님께서는 믿음이 없는자들은 구원을 받을 수 없다고 오늘의 본문에서 분명히 말씀 하십니다.

예수님께서 말씀 하십니다 “그 말씀이 너희 속에 거하지 아니하니 이는 그가 보내신 이를 믿지 아니함이라.”

이 말씀의 뜻은 무엇입니까? 누가 그가 보내신 이이고 그 말씀은 과연 무엇을 말씀 하시는 것입니까?

물론 그가 보내신 이는 우리 주님 예수 그리스도 이십니다. 우리는 이것을 요한 복음의 많은 구절에서 하나님 아버지께서 주님을 세상에 보내신 것과 예수님께서 하나님을 보내신 이라고 말씀 하시는 것을 많이 볼 수 있기 때문에 확신할 수 있습니다. 그러니가 이 구절에서 주님께서는 유대인들에게 그들이 주님을 믿지 않아소 믿음이 없어서 하나님의 말씀 즉 하나님의 계명을 그들안에 받아 들일 수 없게 되었고 그러므로 하나님의 계명을 지키지 못하게 되었다고 훈계하시는 것을 알 수 있는 것입니다.

사랑하는 형제 자매 여러분

하나님의 계명을 지키고 산다는 것은 선한일을 행하면서 산다는 말입니다 그런데 오늘의 본문은 분명하게 이 유대인들이 하나님의 말씀, 즉 계명을 지키지 않고있는 이유가 그들이 주님에 대한 믿음이 없기 때문이라고 말씀 하시는 것입니다. 그러니까 그들이 주님에 대한 믿음이 없었기 때문에 선한 일을 행할 수 없었다는 것입니다. 그러니까 성경은 믿음이 없다면 선한일도 할 수 없다라고 말씀하신다는 것입니다.

믿음이 우리를 선한 행위로 이끌어 갑니다. 믿음이 없이는 선한 일도 할 수 없는 것이 우리 인간입니다. 그래서 주님께서는 요한 복음에서 “하나님께서 보내신 이를 믿는 것이 하나님의 일이니라” 하신 것입니다.

그렇습니다, 우리에게 믿음이 있다면 우리는 믿음의 행동을 할 수 밖에 없습니다. 그리고 나의 믿음이 우리 주 예수 그리스도를 향한 진정한 믿음이라면 우리는 하나님의 일을 하게 되는 것입니다 왜냐하면 이 믿음은 하나님으로부터 오는 것이니까 말입니다.

사랑하는 형제바매 여러분, 우리가 우리의 믿음으로 하나님의 일, 선한일을 하게 되는 것은 너무나 중요합니다. 그러나 이보다 더 중요한 것이 우리의 믿음을 잣대로 과연 우리가 믿음의 기준에 충실한 삶을 살고 있는가? 믿음으로 우리의 삶을 돌아보는 것, 반성하는 것이 훨씬 더 중요합니다.

하나님께서는 우리가 하나님의 말씀에 완전한 순종을 하기를 원하십니다, 부분적인 순종은 하나님께서 받아들이지 않으십니다. 그렇기 때문에 우리는 언제나 우리의 행동이 우리의 삶이 하나님의 말씀을 따라가고 있는 것인지 점검해봐야 한다는 것입니다.

예를 들어보자면 하나님께서는 창세기에서 우리에게 세상을 정복하고 다스리라고 명령하셨습니다. 하지만 우리는 종종 세상을 정복하는데는 성공하는데 이 세상을 다스리는 데는 실패하는 경우가 너무 많습니다. 제가 말씀 드리고자 하는 것은 만약 우리가 돈을 정복하는데 성공해서 엄청난 돈을 소유하고 있어도 우리가 이 돈을 하나님의 뜻대로 통치하고 있지 못하고 오히려 돈이 내가 갈길을 정하고 내가 할 일을 정한다면 우리는 하나님의 명령을 행하는데 실패한 것이라는 것입니다.

잘 들어 보시기 바랍니다. 우리가 주님을 향한 믿음가운데 또 이 믿음의 기준에 따라 나의 삶을 철저하게 통제하고 있을 때에는 우리가 무엇을 소유하건 우리의 지위가 얼마나 높건, 많이 가질 수 록 신분이 높을 수록 좋은일이 될 수 있습니다. 그런데 우리가 만약 믿음의 기준을 따라 살고 또 나의 삶을 믿음의 기준에 따라 다스리는데 실패한다면 이 모든것들이 변질되어 악한것이 되는 것입니다. 우리의 삶을 돈이 지배하고 더 높아지려는 욕망이 지배하고 끌어가게 되는 것입니다. 

오직 우리의 주님을 향한 진정한 믿음만이 우리를 이러한 실패로부터 보호해 줄 수 있습니다. 최소한 우리가 우리의 믿음을 잣대로 과연 우리가 하나님께서 선물해 주신 이 믿음에 합당한 삶을 살고 있는지 늘 점검할 수 있기 때문입니다. 우리의 행위는 많은 사람을 속일 수 있습니다. 믿음으로 하는 행위인지 아니면 나를 높이려고 믿음과는 상관없이 하나님께 영광을 돌리지 않고 남을 위한 행동을 하는것은 오직 우리가 믿음의 잣대로 나의 행위를 살펴 볼 때에만 하나님께 합당하지 못한 행위로 드러나게 되고 우리가 이로부터 돌이킬 수 있는 것입니다.

사랑하는 형제 자매 여려분

믿음은 우리의 선한 삶의 시작입니다. 우리 주 예수 그리스도를 향한 믿음만이 우리가 하나님의 길을 찾고 또 그 길을 걸어갈 수 있도록 이끌어 줍니다. 그리고 그 길을 믿음으로 걸어 갈 때 우리는 지금까지 우리가 살아온 삶의 모습과는 구별되는 삶을 살고 거룩이 무엇인지 깨닫고 그 거룩한것을 열망하게 되고 거룩한 삶을 살게 되는 것입니다.

그리고 믿음이 우리에게 능력과 지혜를 허락하시고 이 능력으로 전에는 우리에게 불가능했던 일들을 우리가 감당할 수 있게 되는 것입니다. 믿음으로 하나님께서 우리의 삶을 인도해 가시고 우리로 하여금 도무지 우리가 깨달을 수 없었던 비밀한 것들을 깨닫고 이해하게 하시는 것입니다 그리고 이런 이해위에서 하나님께서는 우리가 어메니징한 하나님의 일, 즉 역사를 이루게 하시는 것입니다 그것이 성경이 증거하는 하나님의 축복의 원리입니다. 그런데 놀라운 것은 이것만이 전부가 아니라는 것입니다.

믿음으로 우리는 우리의 삶을 점검할 수 있게 되는 것입니다. 죄에 쩔어 살아갈 때는 죄가 이끄는 대로 죄가 시키는 대로 죄된 삶을 살 수 밖에 없던 내가 믿음이 들어오면 믿음으로 내 삶을 점검해 보고 믿음에 합당한 방향으로 내 삶의 방향전환을 할 수 있는 사람이 된다는 것입니다. 내 삶을 진정으로 내가 살아가는 나의 삶을 다스리는 권위있는 삶을 믿음이 가능하게 한다는 것입니다, 주님을 향해 언제나 어떤경우에도 나아갈 수 있도록 한다는 것입니다. 오직 믿음으로만 우리가 하나님의 음성을 들을 수 있도록 하고 하나님의 말씀을 발견하도록 하고 우리안에 하나님의 말씀이 싹이트고 자라나고 우리를 인도 하시도록 할 수 있는 것입니다.

사랑하는 형제 자매 여러분

하나님께서는 우리가 이 세상을 믿음으로 승리하고 정복하고 다시리길 원 하십니다, 만약 우리가 믿음안에 서 있다면 이 약속을 하나님께서 이루어 주실 것입니다. 예수 그리스도를 믿는 믿음이 있다면 하나님꼐서 우리에게 허락하신 모든것이 다 하나님의 축복이 될 것입니다. 그러나 우리가 믿음을 허망하게 놓쳐버린다면 설혹 우리가 온 세상을 소유하고 다스리는 사람일지라도 가지고 있는 모든것이 변하여 저주가 되는 것 입니다. 그 만큼 이 믿음이 중요합니다.

사랑하는 형제 자매 여러분, 우리 주 예수그리스도를 향한 믿음안에 준비가 되어 있으십니까? 하나님께서 사랑하시는 일들을 사랑하고 하나님께 하나님이 사랑하시는 것들을 달라고 부탁하실 준비가 되어 있습니까? 하나님께서는 우리의 삶을 변화 시키시길 원하시고 믿음의 축복으로 부어 주시길 원하십니다. 하나님께서는 이 세상을 우리 주 예수그리스도를 향한 우리의 믿음으로 정복하고 그 믿음으로 우리가 다스리길 원하시는 하나님 이십니다. 여러분 우리는 이 거룩한 하나님의 계획에 참여할 준비가 되어 있으십니까?

기도 하시겠습니다.

Christians are the people of Faith.

Christians are also the people of good action!

We all know, having a faith in Jesus Christ is the key for our salvation! However, we also know it is very important doing good works as Christians and as human beings, and sometimes we argue which one is more important?

In today’s scripture our Lord pointed out that without good work, nobody could be revived into the eternal life! It is written ‘those who have done what is good will rise to live, and those who have done what is evil will rise to be condemned.” So it might seem like Jesus is saying good work is crucial for being saved!

Instantly we may agree, yes, if anybody is with genuine faith then he should live a good life and do good works and he or she are supposed to be saved because of them. However, we also know our good works are not enough to save us! as Romans has written.

Sometimes, it could be confusing to know what it really means that salvation by faith? and sometimes people understood this as a statement that we could be saved without doing good work once we believe in Jesus! or it is not important doing good works to be saved! or in worst case they took it as an advantage that you don’t have to worry if you sin, have sinned or are sinning. 

This is a big misunderstanding about the doctrine of salvation – salvation only by faith!

Faith and action, works and faith! what is faith and what do we need to know about them! what is really important thing to know about faith and action of faith?

First, we have to be honest about that the faith and the action of faith cannot be separated in real life! If you have faith in Jesus then you are going to do and live according to your faith! and you are going to do good things and try to step away from bad things you used to be indulged and liked!

Can you confess that you love Jesus and hate your neighbor? no, you cannot! can you confess you love Jesus and steals from others? no you cannot! can you confess that you love Jesus and you scream to your family? no, you cannot!

If you confess that you love Jesus and know Jesus is your king then you are going to live a life that Jesus would like to see in you! you began to live a good life! then could you know that somebody has faith in Jesus? yes, by their changed life they live! there is no way for your life not be changed once you have real faith in Jesus Christ! your good works and your faith intertwined and goes together!

It is like you can not separate your idea of walking from walking; When you are walking, you don’t think go right foot and this time you go left foot, right foot and left foot. No! you are just walking! you cannot separated your idea of walking from your walking! The fact that you are walking is a proof that your idea of walking is working and your idea of walking is that the fact you are walking!

If you think that I need to go there then you are walking there! you are not even thinking about walking but you are walking once you need to go there! then where is your idea of walking? you cannot tell but it’s there!

Same thing is with your faith and your action of faith, you just live according to your faith and you do action of faith, you are doing good works by your faith and it cannot be separated from your actions! you do good works not even thinking about your faith but you are doing it! but still you are doing it by the faith!

So it is never strange that Jesus says “those who have done what is good will rise to live, and those who have done what is evil will rise to be condemned.” because your faith is reveled by your action! so James told us that “In the same way, faith by itself, if it is not accompanied by action, is dead.”

Yes, now we clearly understand the action is important! then somebody would ask if action is that important, then why churches are teaching faith is more important? and you can be saved only by the faith?

It sounds like never ending loop but that’s the point of today’s scripture because Jesus told us that we are going to be saved by action at the beginning but he ends up with the answer about who is not going to be saved? and the answer was the people without faith! they are not going to be saved! So, in reverse then, who is going to be saved? people with faith will be saved!

Jesus says to the Jews “nor does his word dwell in you, for you do not believe the one he sent.”

What this verse means? Who is the one he sent? What is ‘his word’ in this verse?

The one he sent is Jesus Christ our Lord because we can see, through the verses, God the father sent Jesus to this world and Jesus called God ‘he’ in these verses. So we can see Jesus told the Jews that they didn’t believe Jesus so they didn’t have the word of God that is the commandment of God in them and they didn’t live up to the commandment of God!

Dear brothers and sisters!

Live up to the commandments of God is doing the good works, the Bible speak about and Jesus told the Jews they are not keeping the commandments of God because they didn’t believe in Jesus. In other words because they didn’t have faith in Jesus, they couldn’t do good works! So we can see without faith there is no good works and no salvation!

Faith leads us to good works. Without faith there is no good works! so Jesus told us in the gospel of John “The work of God is this: to believe in the one he has sent.”

Yes, if you have faith then you are going to do work of faith and if you have faith in Jesus then your work of faith is the work of God because your faith is from God the father.

Faith and action goes simultaneously and it is hard to separate one from the other, however, we have to remember that actions always the outcome of what we believe!

Dear brothers and sisters, It is very important that we are doing good works but much more important is that we have with in Jesus christ and we measure and reflect our lives by the standard of faith!

God wants us to live up to his commandments fully, partial obedience is not good for our Father! so we always measure our deeds if this satisfies the commandments of God!

For example, God commanded us to subdue and rule over the world in Genesis but we often succeeded in conquering the world but fails to rule it over. What I mean is this, if we succeeded in conquering the money and have great possession of it, and we fail to fully control over the money but the money control and drive us, then we failed to keep God’s commandment.

Listen carefully, it is always good thing for us to have more and have high status once we are in full control over our lives by the standard of faith in Jesus and the commandment of God. Only these things go bad when we fail to reign over them but rather to be driven by these stuffs, money, wealth and status, stuffs begin to drive our lives!

Only with faith and faith in Jesus let us to protect ourselves from these failure, because we will only know if we live up to our faith when we examine our lives with the faith. Works can fool many people, you can do good works to others apart from the faith in Jesus Christ and without giving glory to God, but you and God truly knows if your works are from the faith or not.

dear brothers and sisters.

Faith is the beginning of our good lives, faith in Jesus Christ make is possible for us to find out and follow the path of God’s will so that we could live distinguished lives from the lives we had lived! we begin to understand what is holy and what is holy life and we begin to desire for them, we begin to live holy life.

Also faith gives us power and understanding and it makes impossible things possible for us! God begins to drive my life and let me see and understand what I didn’t know! and with faith we can do godly things, amazing things which are all promised in the bible as blessings on the children of God but that is not all.

With faith, we can measure our lives that if we really live up to God’s expectation on us! We can correct our lives according to our faith in Jesus when we are failing to follow the path of God’s will.

Only faith make it possible for us to hear and have the words of God in us and these words sprout and grow and guide us to God!

Dear brothers and sisters.

God wants us to conquer the world and rule it over, rule it over by our faith! if we are ready in faith, God will use us to make his promises and plans come to true! With faith in Jesus Christ, everything from God will turn into blessings but without faith even if we possess the world it would become a curse to us!

Are we ready in our faith in Jesus Christ? Are we ready to love what God loves and ask God to give them to us? God want to change our lives and gives us his blessings in our faith! God wants us to subdue the world and reign it over by our faith in Jesus Christ! are we ready for our Father’s big plan for us!

Let us pray.

답글 남기기

아래 항목을 채우거나 오른쪽 아이콘 중 하나를 클릭하여 로그 인 하세요:

WordPress.com 로고

WordPress.com의 계정을 사용하여 댓글을 남깁니다. 로그아웃 /  변경 )

Google photo

Google의 계정을 사용하여 댓글을 남깁니다. 로그아웃 /  변경 )

Twitter 사진

Twitter의 계정을 사용하여 댓글을 남깁니다. 로그아웃 /  변경 )

Facebook 사진

Facebook의 계정을 사용하여 댓글을 남깁니다. 로그아웃 /  변경 )

%s에 연결하는 중